Alkohol na cyklostezkách

Jak prezentovat názor na nebezpečnost alkoholu na cyklostezkách, když už vše bylo napsáno? 

„Praktická zkouška toho, co dělá alkohol cyklistům s orientací v prostoru, s rychlostí reakce a se stabilitou patřila k našim nejúspěšnějším mediálním akcím. Klíčem byla především samotná myšlenka nechat si novináře vyzkoušet, jak budou reagovat po jednom, dvě nebo třech pivech a jak to bude fungovat, když to proloží tvrdým alkoholem. Samotná realizace novinářského eventu byla zábavná a mediální výsledky velmi dobré.“ 

Ing. Robert Vacek, specialista silničního provozu, AČR


Situace:

Autoklub České republiky je hlavní národní institucí pro oblast motorsportu a má silný poradní hlas pro oblast silničního provozu. AČR dlouhodobě několik let využíval našich agenturních služeb při prezentaci témat týkajících se silničního provozu. V průběhu spolupráce jsme realizovali stovky mediálních výstupů. Poměrně často jsme stáli před řešením, že o daném tématu bylo vše vyřčeno, ale přesto bylo nutné názor klienta prezentovat v médiích. 

Zadání:

Chceme prezentovat náš názor na to, že Alkohol na cyklostezky nepatří. Blíží se schvalování návrhu zákona, který by prolomil dlouhodobé pravidlo, že cyklista může jezdit po cyklostezkách a silnicích nižší třídy s mírnou hladinou alkoholu v krvi. Jak ale prezentovat a znovu prosadit do médií 1000 x vyřčený názor, že alkohol na cyklostezky nepatří. 



Řešení:

Standardní textová prezentace názoru je zcela zbytečná, protože všechny laické i odborné argumenty již zazněly. Médiím je potřeba nabídnout něco, co bude neotřelé a natolik atraktivní, že budou ochotna znovu náš negativní postoj proti alkoholu na cyklostezkách podpořený odbornou argumentací znovu zveřejnit. Novináři si musejí účinky alkoholu vyzkoušet sami na sobě tak, aby vše bylo bezpečné, ale zároveň dostatečně účinné. A protože novináři mají legraci rádi, zvolili jsme jako netradiční nástroj uspořádání speciálního eventu na dopravním hřišti, kde novináři budou v různé míře konzumovat alkohol, následně si sednou na kolo a my jim otestujeme rychlost reakcí, stabilitu a orientaci v prostoru. Zkrátka se cvičně opijí, sednou na kolo a zaznamenají své pocity.


Výsledek:

· Příprava eventu nezabrala více než týden včetně obhlídek prostor, vymyšlení testů zručnosti a přípravy prostor

· Své reakce si na místě otestovala zhruba dvacítka novinářů 

· Výsledkem byly mediální výstupy s prezentací postoje AČR podpořený názorem dopravního psychologa

· Dohromady bylo publikováno několik desítky článků/reportáží/videí v celkové hodnotě AVE = 3,5 MIO

· Pravidelné získávání dat: kalkulačka stanovila u 70 % velmi nízké riziko onemocnění ledvin, u 27 % lidí doporučila návštěvu praktika a 3 % respondentů návštěvu nefrologického specialisty

· Návrh zákona z pera Zdeňka Škromacha, který toleroval mírnou hladinu u cyklistů nebyl v roce 2016 přijat

· Upevnění pozice lídra v oblasti prevence onemocnění ledvin mezi nestátními subjekty

· Vznik preventivního videa pro potřeby AČR, prezentace klipu široké laické veřejnosti 




„Mnohdy musím novináře k osobní účasti na akci přemlouvat. Tentokrát se nám kvůli zábavnému obsahu hlásili sami. Je to určitě cesta, jak organicky získat vysokou mediální pozornost. Navíc pivko na uvítanou je skvělý icebreaker"

 Vendula Brdičková, PR manažerka Navimedia s.r.o.